~ Sketsa Pelangi... ~

suatu petang yang agak panas, kelihatan se0rang ibu berusia awal 40-an sedang menjahit di atas sebuah gerai kayu bertemankan anak gadisnya. Ibu meluahkan sesuatu yang dipendam sekian lama. Si anak cuba dan terus mencuba untuk menjadi pendengar setia buat ibu. Pendengar yang baik harus mendengar dengan baik. Bila sesuatu mesej didengar dengan baik, masalah untuk memahaminya tidak akan ada. Pendengar yang baik juga seharusnya tidak mencelah, malah tidak b0leh berfikir bagaimanakah cara hendak menjawab ataupun menasihati. Si ibu melepaskan keluhan nafas, berat kedengaran. Namun tidak setanding beratnya masalah yang terbuku di dada. Itulah kuasa-Nya. Bayangkan andai nafasmu berkil0-kilo beratnya, (lebih berat daripada anak gajah ku kira) pasti tiada lagi kudratmu untuk terus bernafas di bumi pinjaman-Nya ini.

'ibu, sabarlah.. Kelak, pasti kan muncul lagi mentari buatmu. Buatku juga. Buat kita, ibu. Sabar itu iman. Andai tiada lagi dayamu, berd0alah. Berd0a dan teruslah berd0a. D0a itu senjata mu'min, ibu..! Senjata kita..!! Aku juga berjanji takkan pernah berputus asa dalam d0aku, ibu..!! D0a buat kita, d0a buatnya, d0a kepada-Nya, ibu..'

sedar mutiara bakal tumpah lagi, si anak berdiri membelakangkan ibu, lantas diambil si anak kucing yang kebetulan berada di situ.

'alhamdulillah, kau penyelamat keadaan..!!' pelukan dan ciuman dihadiahkan buat si c0mel. Anak kucing itu mengiau manja.

~~~~~~~~~~~~~~~

"Rasa macam tak nak kahwin je.."

"Bila pulak ibu suruh kahwin..?"

"Hahaa.. Cakap tu macam dah nak kahwin je.. Ad0i.."

"0rang lain berebut nak kahwin, kamu tak nak kahwin.. Kenapa cakap macam tu?"

"Entah, tak tahulaa ibu.." si anak tersenyum melihat wajah ibu yang kepelikan.

'aku menunggu mentariku, ibu.. Aku yakin, dy pasti kembali menjadi milikku.. Mentariku bakal muncul lagi.. Terkadang aku seperti tidak lagi mempercayai kaum Adam yang terus terang mencuba untuk melamarku. Satu saat yang lain pula, aku bagai ingin terus berpaling daripada mereka. Jangan ganggu aku, dan jangan ganggu aku lagi..!' suara hati si anak membentak.

"Hujan, baju di jemuran dah angkat belum?"

si anak tersentak, lantas berlari pulang ke rumah. Selang beberapa minit, dia kembali ke tempat ibu.

"Dah ibu..!!"

"Haa, nak ke mana pulak tu?"

"Nak rasa hujan, ibu.. Dah lama tak rasa rahmat dalam hujan.." anak tersenyum. Dia mendukung si anak kucing lalu berlari ke dalam hujan.

'MasyaAllah.. Tak terucap nikmatnya.. Bila hujan tentu terbayang wajah adik di kejauhan.. Rindunya pada adik.. M0ga kita bertemu di syurga, dik..!! Kakak tunggu adik di sana..'

Hujan makin renyai sebagai tanda kan berhenti sebentar lagi.

"Ibu, pelangi..!!" si anak menjerit keriangan.

Dia berlari ke arah ibu, meminjam telef0n bimbit lalu kembali ke laman. Seketika kemudian si anak men0leh ke arah ibu dengan senyuman yang se0lah berkata-kata, 'yakinlah ibu, pelangimu bakal muncul lagi..! Meski cuma sebentar, tapi ianya istimewa, kerna waktu datangnya juga istimewa.. Dan Allah tahu bila waktunya untUk Dia kurniakan pelangi ibu..'

DSC01229

DSC01233

DSC01235

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds