~ Jodoh itu kita yang Pilih ~

508ebe25fac0f632
"Allah menegaskan supaya kita menghindari zina, namun usaha untuk mengenali terlebih dahulu calon isteri itu WAJIB dilakukan. Kita boleh berserah 100% kepada Allah tetapi kemudian hari kita menyalahkan pula Allah atas kesilapan jodoh kita itu nanti.

Jodoh kita sebenarnya ramai, mana satu kita pilih, itu bukan urusan Allah. Urusan Allah adalah menetapkan jodoh kita, yang membuat pilihan adalah manusia itu sendiri.

Sama seperti beragama, Allah memberi garis panduan dan hukum hakam agar manusia itu selama dengan agamaNya (Islam), namun, pilihan beragama itu terletak ditangan manusia itu sendiri. Jika tersasar, maka nerakalah tempatnya. Begitulah dengan JODOH, REZEKI dan MAUT.

Memang sejak azali ianya telah ditetapkan tetapi manusia itu berhak memlilih agar Qada dan Qadar dirinya tidak pada akhirnya Allah yang dipersalahkan. Saya tidak bersetuju JODOH datang tanpa usaha.

Jodoh itu sama seperti Rezeki dan juga ajal maut. Jika kita malas berusaha mencari sesuap nasi, nasi tidak akan datang sendiri kepada kita, begitu juga ajal maut, kita mabuk dan kemudian memandu dengan cuai, akhirnya berlaku kemalangan yang mana berpunca dari pilihan kita sendiri. Allah hanya menetapkan keputusan keatas 3 perkara ini. Semuanya mesti dibuat pilihan dan nilaian oleh kita sendiri.

Menghadiri kuliah agama kerana ada 'bunga' yang diminatinya itu juga tidak salah kerana bertemu di majlis Ilmiah dan bersaksikan puluhan manusia lain tidak mendatangkan mudarat kepada kita. Itu sebenarnya usaha yang baik. Mana mungkin kita menemui EMAS PERMATA jika dicari dalam TONG SAMPAH...Mungkin ada berlaku sedemikian tetapi it's only 1 in a Trillion. Sangat kecil nisbahnya. Dont be afraid of JODOH.

Marry_me_by_eswendel 
Usaha, Berdoa dan kemudian Tawakkallah kepada Allah. Itu baru tepat. Ia bukan HARAM sebagaimana maksud firman Allah berhubung mendekati zina itu."

 

credit to: Ustaz Fahrin Badry

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds