~ JuS = KoLeSteRoL..? ~

Pengambilan makanan yang enak tetapi tidak sihat dari segi kesihatan boleh menjejaskan fungsi normal tubuh badan.

Diet yang tidak seimbang yang tidak mengikut piramid makanan contohnya akan menyebabkan mereka yang kurus naik berat badan, manakala yang sudah berisi berdepan dengan masalah peningkatan tekanan darah, tinggi kolesterol dan tinggi kandungan gula dalam darah.

Kolesterol mudah ditakrifkan sebagai sebatian lemak yang diperlukan untuk pelbagai fungsi seperti membentuk dan memelihara membran plasma [pada sel-sel di dalam tubuh badan] , menghasilkan hormon seks, mencerna lemak dan sebagainya.

Penghasilan kolesterol adalah sebanyak 80 hingga 90 peratus melalui hati, dan selebihnya melalui diet.

[diet = pemakanan seimbang]

Masalah peningkatan kolesterol hanya berlaku apabila penghasilan kolesterol terutama kolesterol LDL [ Low Density Lipoprotein] berlaku secara berlebihan dan tidak dapat dikumuhkan dari badan. Terdapat dua jenis kolesterol iaitu LDL & HDL [ high density lipoprotein] yang juga dikenali sebagai kolesterol baik dan kolesterol jahat.

dalam kehidupan seharian sebagai seorang makhluk Allah yang normal, manusia memerlukan makanan sebagai keperluan asas. Namun perlu diingat, faktor pemakanan memainkan peranan yang besar dalam penyumbang kepada peningkatan kolesterol.

cara termudah untuk mengimbangi lebihan kolesterol dalam badan adalah dengan mengambil lebih banyak jus buah-buahan dan sayur-sayuran seperti jus oren, jus belimbing dan jambu batu. [luv it..!]

antara pilihan lain untuk merendahkan kandungan kolesterol dalam darah pula ialah jus lobak merah, mentimun dan pegaga. langkah yang lagi memudahkan, tak perlu membuang tenaga dan wang membeli jus di restoran, cuma lakukan sendiri di rumah. lebih kuantiti dan kualiti, jimat money n energy.. ^_^

untuk menjadikan jus lebih sihat dan berperisa, tambahkan sedikit madu, lemon dan gula batu.. perghh… sodap eh…….

makanan yang mengandungi minyak berlebihan, sajian berdaging dan berkacang boleh menyebabkan perut mangalami gastrik [favourite tuhh….]. 1 fakta saintifik di sini, gabungan minyak, daging dan kacang boleh menyebabkan suasana berasid yang berlebihan di dalam perut.

jika terkena gastrik secara tiba-tiba akibat pemakanan yang tidak menentu, cubalah minum minuman beralkali seperti jus mentimun dan lobak merak atau pilih spirulina untuk meneutralkan asid dengan lebih cepat.

dalam diet seimbang seharian, banyakkan sajian buah-buahan dan sayuran serta salad untuk mengimbangi pengambilan dagign dan makanan berminyak lain yang turut ‘beratur’ dalam menu hidangan.

but what i realize these day was that almost all fruits and veggie in market were not so hygiene and healthy. tumbuhan yang sepatutnya masih belum matang dicucuk dan disembur kimia untuk mematangkan. pasti kandungan zat dan kualitinya kurang. contoh terdekat, alih

kan pandangan pada bayi yang dilahirkan dalam tempoh tak cukup bulan. sakit, kan..? so thats it. think wisely, use ur brain not ur head.

langkah terbaeeekkk punye, E besh way untuk merendahkan tekanan kolesterol dalam badan ialah puasa. that’s what islam teach us. n not to forget, be moderate in whatever you do or take.. coz Allah loves it (^_^), but Satan loves excessiveness.

DON’T BE A VEGETATIVE..!!

vegetative..? in medicine terms it means that u’re alive but comatose and without apparent brain activity or responsiveness.

while in biology terms it means something that relating to or denoting reproduction or propagation achieved by asexual means, either naturally or artificially.

err… d0nt b b0th, okie..?! (^_~)/

by: Dr. Adib (n_n)>

Technorati Tags:

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds