~ lebih suka mceritakn drpd bcerita...~



Azwar berjalan perlahan menaikitangga ke bilik k. aTiQ, tempat dy menumpang teduh yang cuma sebentar.

no slippers..? mne k.atiQ niy, takkan da g clas, awal lagi niy..

Cuba membuka pintu, Alhamdulillah, tak berkunci. Belum pun seminit merehatkan diri di katil, k.atiQ masuk.

awak g mane semalam? Tido kat mane?

tido bilik kawan.. semalam sembang-sembang, sedar-sedar da kul 1lbey.. malas nak balik.. azwar tersenyum memandang k.atiQ.

Hatiny berbisik dush! Malas balik konon.. alasan.. cet.. biarlah.. biar semua tersimpan kemas di kotak memori yang dilipat kecil dan disimpan di sudut hati.

Azwar tergelak kecil, bagaikan nampak kotak kecil itu disudut ruang merah hati, itulah hati barangkali. ~sealed!~

haa, senyum2 tu kenape?

Azwar tersentak kecil. Dy tersenyum.

takde papela akak.. akak clas kul bape niy..?

jap2 g, lam kul 8 setengah.. takpela, awak dok cni, akak tinggal kunci..

Fikiran azwar melayang.. jauh. Mengimbau kembali asbab bermusafir. Benar, dy mengakui bahawa ujian itu tanda kasih dan sayang Allah pada hamba untuk menaikkan darjat n martabat hamba-hambaNy yang bertaQwa. Tapi hatiny seakan tidak dapat menahan tekanan demi tekanan yang terzahir itu. Masing-masing membenci. Azwar bingung, tidak pasti di mana silapny. Puas bermuhasabah, puas cuba bertegur sapa, malah dibalas dengan aksi yang tidak kurang biadabny.

Seakan mengejek, wajah-wajah sekalian mereka datang bagai ditayang-tayang di depan matany, menambahkan sakit kepala yang dihidapiny dari semalam. Azwar menutup mata, lalu merebahkan tubuh di tilam. Selawat dan zikr manjadi teman setia.

Azwar teringat saat-saat awal menjejakkan kaki di IIUM Kuantan buat kesekian kaliny petang semalam. Kepenatan, dan tiada tempat untuk dituju, azwar megheret kaki ke musolla bangunan CF sister. Lengang. Sunyi. Sepi.

Mengingati tujuan asalny bermusafir ke sini, azwar lantas bertanyakan status permohonanny pada sahabat yang kebetulan mengambil smester pendek di situ.

:: ‘azwar, maaf.. ana cuba kontek azwar tapi xdapat.. office cakap, azwar kne berhubung sendiri dengan pihak berkenaan sebabny One Stop Center xde kne mgena dalam hal niy.. ::

:: o0 yeke.. azwar dtg sini pun sbb nk settlekn bnde 2.. takpela kalo cmtu.. syukran lak.. ::

Ya Allah.. cubaan apa lagikah.. kenapa harus ak mengetahui ini semua saat ak telah berada di sini..? kenapa ak harus berada di sini di saat ak xperlu berada di sini..? alangkah lebih baikny jika ak dapat menafkahkan perbelanjaan ke sini pada ibu..

Azwar keliru.. keliru dengan hidup. Keliru dengan diri. Keliru dengan rasa. Biarlah jiwa. Biarlah segala. Mungkin ini peluang terbaik untuk aku mengenali diri. Mengenali perasaan diri. Bermuhasabah cinta, benarkah telah ku gapai cinta illahi? Layakkah aku meraih cinta sufi..?

maaf.. ak tlalu cacat.. tlalu byk kekurgn.. ak mgkn xdpt mlengkapkn.. cme mmpu bdo'a yg tbek utk sang mujahid.. :: kacau :: bilau :: dlm proses mceritakn : :sbr mnanti ::

azwar cuba melupakan segalany. Teman setia dibuka. Ikon serigala memeluk bumi ditekan. Jari-jemari laju menaip, ingin mendapatkan info terkini tentang nasib sukarelawan2 pembantu Gaza, the sacred land. Tangisanny tak dapat dibendung tatkala bebola matany meniti laporan2 teman di dinding mukabuku. Israel laknatullah, membuktikan perlakuan mereka lebih kejam daripada bintang apabila melakukan serangan curi pada wira pembantu Gaza. Kejam..! kejam yang teramat3..!!

Ya Allah.. Andai ini adalah hukuman-Mu pada ummat Islam kerana dosa-dosaku, ak benar-benar memohon ampun Ya Allah.. Kurniakan pertolongan-Mu pada mereka Ya Allah..

Segala kegelisahan dan kebimbangan diluahkan pada Rabb dalam sujud terakhirny solat maghribny. Biar air mata ini tumpah. Biar ak jauh dari hipokrit saat ini.

tadi pagi, semasa perjalanan ke bilik k.atiQ, terjumpa sepasang anak kucing. Camtik. Oyen dan belang. Ringan tanganny mengambil dan mendukung oyen. Anak kucing kurus itu jelas ketakutan. Azwar membelai kepala si oyen untuk meredakan ketakutanny.

Ouch! Kcyan.. mata kiriny sakit.. bengkak kemerahan. Dua2 mereka. Berjangkit barangkali. Moga kamu cepat sembuh..!

Azwar bangun dari perbaringan, lalu membuka laptopny. Niat di hati mahu menatap gambar oyen, rindu telah pun berputik.

dush! Baru je sari tinggal oyen.. oyen..!!! windu..!!!


**ape doseku..? mne silapku..? sukarkah melayan dri ini sperti shbt lain..? slhkh ak..? tlg.. tlg btolkn jika ak clap.. amt trse...

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds