~ HaDiTh RasUL... ~

CERMIN DIRI
Daripada Abu Hurairah r.a.,Nabi s.a.w.bersabda:"Seorang Mukmin adalah cermin kepada Mukmin yang lain. Dan seorang Mukmin adalah saudara kepada Mukmin yang lain"
( Riwayat Abu Daud dan Al-Bukhari)

ORANG-ORANG MUKMIN UMPAMA SATU BINAAN
Daripada Abu Musa Al-Asy'ari r.a.Nabi s.a.w bersabda:"Sesungguhnya seorang Mukmin kepada Mukmin yang lain seperti satu binaan, sebahagiannya menyokong sebahagian yang lain"
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


ORANG-ORANG MUKMIN IBARAT SATU JASAD
Daripada Nu'man bin Basyir r.a. Nabi s.a.w bersabda:"Kemesraan,kasih sayang,dan saling berbelas kasihan antara orang Mukmin diibaratkan seperti satu jasad;apabila satu anggota mengadu kesakitan seluruh jasad akan turut serta berjaga malam dan merasa panas dan gusar"
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

MENGHGORMATI SAUDARA
Daripada Abdullah bin Umar r.a. Nabi s.a.w bersabda:"Seorang Mukmin yang lain,ia tidak menzaliminya dan tidak menghinanya"
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)

BERBUAT BAIK KEPADA YANG LAIN
Darpada Abu Hurairan r.a.,Nabi s.a.w bersabda: Sesiapa yang menyenangkan orang yang susah ALLAH akan menyenangkannya di dunia dan di akhirat.Sesiapa yang menutup keburukan seorang Muslim ALLAH akan menutup keburukannya di dunia dan di akhirat.Dan ALLAH akan menolong seorang hamba selagi mana ia berusaha untuk menolong saudaranya."
(Riwayat Muslim)

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds