~maTa yaNg terPeJaM kiNi ceLik..~

4:14 am_ Friday,April 02, 2010.

begitu yang tercatit pada skrin 'lappy'..
saat ini hati terasa rindu.. teramat3 rindu.. sungguh.. benar.. kata tak mampu menzahirkan, cuma Dy yang maha mengerti tahu akan segalanya.. Dy juga tahu rindu itu baik untukku atau sebaliknya..

Mata ini terasa hilang kantuknya.. padahal esok banyak amanah dan tanggungjawab yang harus aku langsaikan.. sedari tadi, mata ini jualah yang ligat meneliti tulisan-tulisan berwarna di blog sahabat-sahabat.. warna-warni yang menghiasi hidup insan yang berkasih sayang kerana-Mu Allah.. terasa ingin benar mencoret sesuatu.. masyaAllah.. hebatnya kuasa-Mu, bila Kau meminjamkan kekereatifan-Mu pada hamba.. Allah.. jangan lalaikanku dengan kehebatan manusia, sentiasa ingatkanku Engkau ada di sebalik segalanya..

Allah..
Air mata tak henti-henti mengalir.. sejak tadi, hati dicuit dengan cerita menarik dan menghiburkan dari blog seorang sahabat.. masyaAllah.. Indah bahasa, ayat2 karangannya.. Allah.. tersentuh dengan kelembutan jiwanya, sensitif sekali..

kian lama jari-jemari menuruni laman blog, hati terasa sebak.. dengan cerita 'pemergian abah', dengan urusan pemisah dunia dan akhirat, dengan segala-galanya.. kian lama, aku membaca dan meneliti, makin hari makin banyak kisah kematian.. bertali arus.. di usia muda juga tiada kurangnya.. mati itu pasti.. serasa diri ini turut berada di tempatnya, merasai derita jiwa yang sengsara saat ditinggalkan.. mampukah aku setabah mereka bila tiba saat itu nanti..?

Ya Allah.. panjangkan umur ummi dan ayah, ummi dan abah.. panjangkan umur mereka dalam nikmat kesihatan agar kami dapat membalas jasa-jasa mereka.. agar kami dapat menabur sedikit bakti buat mereka.. ya Allah.. berkati kehidupan ummi dan ayah, berkati kehidupan kami ya Allah.. Rahmati kami.. ya Allah.. jangan Kau paling cinta-Mu dari kami.. Ya Allah.. Kami memerlukanmu ya Allah.. Jangan pernah tinggalkan kami biarpun kami sering terleka, terlupa nikmat usia itu juga milik-Mu Allah.. Ya Allah.. Hubungkan mereka dengan tali-Mu Allah.. sayangi dan kasihi mereka sebagaimana mereka menjaga dan menatang kami saat kami kecil hingga dewasa Allah..

**buat along Hafizuddin, abanglong Ubaidah, angah Tarmizi, 'Umar, kakak, fatini, hubaib, syahirah, ainn dan azam.. maafkan diri ini andai tak bisa menjadi terbaik buat kalian.. cuma doaku, agar kita dapat bersama membahagiakan dan menjaga ummi-ummi, ayah dan abah, sama-sama menitipkan doa buat mereka, sama-sama dapat berbakti pada mereka, sama-sama dapat menyayangi mereka..**

"Kullu nafsin zaa iQatul maut..."

ya Allah.. Kau maha tahu dan maha Merancang.. Segala yang Kau rancangkan itu amat3 sesuai dan terbaik untuk hamba-hamba-mu.. Allah..

tertarik dengan cerita 'mimpi bercinta' oleh seorang blogger hebat. serasa rindu. rindu ingin berjumpa Muhammad ya habiballah..

terpesona membaca coretan kisah yang ku taw lahir ikhlas dari hatinya, yang tak puas bercerita mengenai dirinya, mengenai sahabatnya, keluarganya, payung pembelanya, segala-galanya tentang dy.. sahabat yang pernah dikenali saat berpersatuan di cFs IIUM petaling jaya.. seorang yang hebat, selayaknya digelar ustaz.. di sini bukan aku ingin memuji.. juga bukan untuk memuja.. cuma ingin dicoret agar bisa menjadi contoh pedoman buat diri yang sering alpa dan leka.. yang sering lemah dengan ujian.. yang sering tandus dengan tarbiyyah.. yang sering kalah dengan nafsu.. izinkan aku mengutip cebis-cebis nasihat, cebis-cebis doa darimu sahabat.. tak ku lupa, moga 'abah' ditempatkan dalam kalangan hamba-hamba beriman yang terdahulu.. ameen..



4:48 a.m

berkali-kali tangan terpaksa menekan butang 'snooze' pada alarm yang berbunyi entah untuk kali yang ke berapa, yang kian mendesak supaya aku meninggalkan 'lappy' dan meneruskan rutin seterusnya.. Rindu pada rabbi.. terasa lama benar diri ini tidak mengadu di saat pagi yang hening sebegini.. syahdu.. sunyi.. sayu.. segala rasa bercantum menjadi satu.. membawa diri mengingati cuma yang Satu.. membawa hati dan rasa hanyut dalam cinta dan kasih-Nya..

Allah.. Jangan pernah tinggalkan daku.. jangan pernah berpaling dariku.. ku perlukan belas kasihan dan rahmat-Yu.. ya BaQi'.. Kau maha merancang akan segala-galanya Allah.. ku pohon, jangan bolak-balikkan hatiku dalam kemungkaran.. tetapkan hatiku dalam keteguhan dan kemanisan iman Allah.. Allah.. Saat ini aku bersimpuh.. saat ini aku menyedari dan menginsafi kekerdilan diri.. saat ini juga aku berteleku menangisi.. Allah.. kasihi kami yang saling mengasihi karana-mu Allah.. Allah.. dengan nama-Mu.. hanya dengan nama-Mu aku hidup.. hanya dengan nama-Mu aku berjanji.. hanya dengan nama-Mu aku meminta.. hanya dengan nama-Mu aku berdoa.. hanya dengan nama-Mu aku berserah.. hanya dengan nama-Mu aku memohon keampunan.. hanya dengan nama-Mu aku berdoa padanya.. hanya dengan nama-Mu aku memulakan segalanya Allah.. Allah.. Allah.. Allah..

Kian lama aku mencuba untuk mencoret dan menaip, kian kelam pandangan abdi.. hujan yang turun di tubir mata tak dapat dibendung.. sungguh.. benar.. aku rindu……((“)(“))


Ya Allah,

Rendahkanlah suaraku bagi mereka,
perindahkanlah ucapanku di depan mereka,
lunakkanlah watakku terhadap mereka dan
Lembutkan hatiku untuk mereka

Ya Allah,

Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya atas didikan mereka padaku
dan Pahala yang besar atas kesayangan yang mereka limpahkan padaku,
peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku.

Ya Allah,

Apa saja gangguan yang telah mereka rasakan atau kesusahan yang mereka
deritakan kerana aku, atau hilangnya sesuatu hak mereka kerana perbuatanku,
jadikanlah itu semua penyebab hilangnya dosa-dosa mereka dan bertambahnya
pahala kebaikan mereka dengan perkenanMu ya Allah, hanya Engkaulah
yang berhak membalas kejahatan dengan kebaikan berlipat ganda.

Ya Allah,

Bila magfirahMu telah mencapai mereka sebelumku, Izinkanlah mereka
memberi syafa'at untukku.
Tetapi jika sebaliknya, maka izinkanlah aku memberi syafa'at untuk
mereka, sehingga kami semua berkumpul bersama dengan santunanMu di tempat
kediaman yang dinaungi kemulianMu, ampunanMu serta rahmatMu

Sesungguhnya Engkaulah yang memiliki Kurnia Maha Agung, serta anugerah
yang tak berakhir dan
Engkaulah yang Maha Pengasih diantara semua pengasih.

Amin Ya Rabbul Alamin..










Abdi di pagi suram..
Mencari cinta dan kasih-Mu yang tersisa buat diri..
Menagih simpati dan hidayah dari-Mu Rabbi..
“Allahumma Ameen..”
::bersendiri di kamar yang bagai tiada berpenghuni::
IIUM Kuantan..

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds