~kHaBaR iMaNmu giMaNa..?~

HATI

Hati memerlukan penjagaan yang cukup rapi.Baik seketul hati, baik seluruhnya.Jika ada sebarang ingatan yang tidak baik, akhlak yang kurang elok ,antara puncanya juga akibat pencemaran yang berlaku pada hati.

Belajar.

Menuntut ilmu.

Melihat kezaliman, perasaan membara timbul.Dari mana ia datang ,jika tidak dari hati ? Melihat muslim ditindas, hati rasa inginkan keadilan. Melihat syuhadah marwa dibunuh di negara canggih ,hati rasa terhiris.Melihat islam difitnah di media ,hati rasa cukup geram.

Cukupkah sekadar itu…

Aku menyusun papan catur pemikiran.

Melihat kembali sejarah silam.

Buku sejarah dan sirah adalah rujukan terbaik, untuk mendidik semangat di hati.

Dalam mengenal sejarah yang jujur dan teladan sirah, aku dapat mengenal siapa diriku.

MENGENAL DIRI ,PASCA TARBIYAH HATI

Seorang wartawan bertanya Imam al-Syahid tentang dirinya dan meminta beliau memperkenalkan dirinya sendiri kepada orang ramai. Beliau berkata:

“Saya adalah pengembara yang mencari kebenaran. Saya adalah manusia yang mencari erti sebenar kemanusiaan. Saya adalah seorang warganegara yang impikan sebuah negara yang dihormati, merdeka, tenteram dan hidup harmoni di bawah naungan Islam yang murni.

Sembahyangku, ibadatku, hidupku dan matiku hanya untuk Allah tuhan sekalian alam, tiada yang mempersekutui-Nya. Inilah yang diperintahkan kepada saya dan saya salah seorang yang menyerahkan diri.

Inilah saya, anda pula siapa?”

-Hasan al-Banna

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds