~is iT juZ finGeRs....?~



Ada tempat2 yg mana menyebut hadisnya sambil menunjukkan isyarat tangan. Diantaranya adalah hadis2 berikut:

1. Nabi bersabda:
أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا وأشار بأصبعيه السبابة والوسطى
MAksudnya:Aku akan bersama dgn penjaga anak yatim di syurga seperti dua jari ini. Baginda menunjukkan jari telunjuk dan jari tengah.(Hr Bukhari)

moral: Islam mengajar kita supaya berbuat baik kepada anak yatim dan tidak menzalimi mereka. Cubalah kita hulurkan sumbangan dan ringankan beban mereka.

2. Nabi s.a.w bersabda:
من عال جاريتين حتى تبلغا جاء يوم القيامة أنا وهو كهاتين وضم أصابعه
Maksudnya: Sesiapa yg menjaga dua org anak perempuan dr kecil sampai dia balig maka dia akan datang pd hari kiamat dalam keadaan aku bersamnya seumpama ini. Baginda menunjukkan dua jari dan merapatkannya.(Hr Muslim)

moral: Menjaga anak perempuan mungkin susah. Namun Islam menawarkan tawaran yg baik pd sesiapa yg memelihara dan mendidiknya dgn baik. Bersabarlah terhadap kesusahan menjaga anak perempuan.

3. Nabi s.a.w bersabda:
بعثت أنا والساعة كهاتين وأشار بالسبابة والوسطى
MAksudnya: Aku di utuskan menjadi Rasul ketika mana saat berlakunya qiamat sudah terlampau hampir seolah diantara jarak dua jari ini. Baginda menunjukkan jari telunjuk dan tengah.(Musnad Imam Ahmad)

pengajaran: Kiamat semakin hampir tapi amalan kita masih lagi kurang. Kalau tidak sempat dgn kiamat besar; kiamat kecil (mati) pasti menjemput kita pd masa yg kita tak pasti. Bersedialah...

Rujukan: at-Taswir Fanni Fil Hadis Nabawi oleh Muhammad Sobbag.





upPs... SoRi... hehee~ (^_^)>

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds