~inNaMaL 'aMaLu biNniaT..~

Da’i dan murabbi adalah manusia yang berperanan mendidik manusia lain kepada kebaikan dunia dan akhirat. Mereka menjadi contoh kepada anak buahnya baik dalam ucapan, perbuatan dan perlakuan mereka. Oleh itu, mereka hendaklah sentiasa bersedia melihat diri mereka untuk dibersihkan, zahir dan batin, supaya usaha mereka yang mulia itu mendapat keberkatan dan menghasilkan natijah yang baik.
Peristiwa Khalid Ibn Walid

Dalam peperangan Yarmuk Khalid Ibn Walid berkata:

“Ini adalah hari dari hari-hari Allah. Tidak sepatutnya pada hari ini ada kebanggaan dan kezaliman. Bersihkanlah jiwa kamu kepada Allah. Tumpukanlah semua kerja kamu kepada Allah kerana ia akan menentukan masa depan kamu.”

Khalid telah berijtihad, selepas menghadapi Rom yang besar, orang mukmin perlu disatukan di bawah satu pimpinan dan arahan. Yang mana sebelum ini didapati tentera-tentera Islam dipimpin oleh beberapa ‘commander’. Pada usaha inilah beliau menyeru untuk membersihkan niat kepada Allah.
Da’i Tidak Boleh Diruntun Fitnah

Jika betul niat dan usaha kita maka In Sya Allah kita akan Berjaya. Oleh itu seorang da’i tidak boleh diruntun fitnah seperti bangga diri dan melihat diri lebih baik dari saudara-saudara yang lain dalam amalan. Tidak patut bagi seorang da’i untuk melakukan fitnah, menzalimi dan bermusuhan antara satu dengan lain. Sesiapa yang ingin mendapatkan hakikat kebenaran dan pengajaran, hendaklah ia membersihkan niatnya. Pada masa yang sama hendaklah ia membersihkan kefahaman dan amalannya.

Sekiranya ada dikalangan saf da’i yang niatnya tidak bersih maka hendaklah ia bersegera membersihkannya.
Pesanan Hasan Al Banna

Hasan Al Banna pernah berpesan yang mafhumnya, sesungguhnya para sahabat Rasulullah SAW telah berjaya membersihkan aqidah mereka.Usaha mereka lahir dari aqidah yang betul. Apabila dilihat, mereka itulah fikrah dan fikrah itulah mereka. Jika kamu mahu yang demikian maka berfikirlah bersungguh-sungguh. Kalau ada dikalangan kamu jiwa yang sakit, maka ubatilah. Orang ini akan menyekat nikmat dan taufik Allah kepada Jemaah.

Tersekatnya rahmat Allah merupakan gangguan pada jemaah. Gangguan ini boleh menghilangkan ‘hakikat jemaah’ yang sebenarnya.
Pesanan Ibn Qayyim

Ibn Qayyim berpesan bahawa didalam jemaah perlu ada ‘qalban wahidan’ (kesatuan hati).

Dalam hal ini kita perlu melihat kepada maslahat jamaah keseluruhannya. Firman Allah Yang bermaksud :

“Dan ( Dialah ALLAH) yang mempersatukan hati mereka. Walaupun kamu membelanjakan semua(kekayaan) yang ada dibumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka.” (Al-Anfal :63)

Demi Kejayaan, Saf Da’i Perlu Bersih

Jika terdapat hati yang sakit dalam saf jamaah maka da’i yang lain akan turut terganggu. Jamaah berkemungkinan akan rosak atau tergendala perjalanannya.

Kejayaan dalam sesuatu projek, seandainya tidak dijaga hal ini, tidak akan dapat dimanfaatkan untuk kemajuan Islam dan jamaah bahkan akan membawa kepada keretakan. Ini adalah sunnah. Oleh itu demi kebaikan Islam, sekiranya Da’i tersebut tidak dapat juga membersihkan dirinya, maka jemaah perlu dibersihkan darinya daripada berada dalam saf da’i yang hakiki.
Pesanan Abdul Qadir Jailani

Beliau berpesan:

“Ya ghulam, walaupun engkau pintar tetapi jika tanpa amal qalb, tidak akan membawa engkau maju selangkah pun dalam perjalanan. Perjalanan ini adalah perjalanan hati. Yang kita bimbang ialah panjang lidah semata-mata.

Pesanan Abdul Wahab ‘Uzam.

Beliau berpesan :

“Kalau kita perhatikan orang petah bercakap semata-mata(tanpa amal) maka semuanya bermuka jernih belaka. Tetapi kalau kita perhatikan hatinya maka tak ubah seperti bunga yang layu tidak berbau.
Pesanan Hasan Al Basri

Beliau berpesan:

“Kita dapat menilai manusia dengan amalan mereka. Ini kerana Allah tidak merestui percakapan tanpa dalil(yakni dalil dari sudut amal)”

Fiman Allah SWT :

“Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian disisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.” ( As Shof :2-3)

Janganlah Terdapat Riya’ Dalam Jamaah

Adalah sangat tidak dikehendaki terdapatnya riya’ dalam jamaah. Dalam ‘amal Islami’, Untuk menyelamatkan dari riya’, maka jamaaah hendaklah berteraskan aqidah. Sorang sahabat, Syaddat bin Aus, telah diminta nasihat oleh para sahabat semasa beliau hendak mati, maka beliau berkata:

“Yang paling aku takuti dikalangan kamu ialah riya’ dan syahwatul kahfi (keinginan yang tersembunyi)”

Seorang Tabi’in bernama Tholahah, dalam persoalan riya’ dan syahwatul kahfi, telah berkata didalam doanya yang bermaksud :

“Ya Allah! Ampunilah aku dari sam’ah(berbuat sesuatu yang lain) dan ampunilah aku dari riya’.”

Mulakanlah Dakwah darimedan yang putih bersih. Teruskanlah kebersihannya dan janganlah ia rosak diseparuh perjalanan.


credit to: kembarasalik.wordpress.com/

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds