~KeRaNa SahaBaT...~

Dalam sebuah hadis menerangkan bahawa pd hari kiamat nanti ALLAH S.W.T. akan memerintahkan kpd dua org mukmin yg hadir di hadapan-Nya. seorang adalah taat kpd ALLAH manakala seorang lagi durhaka kpd ALLAH. kedua-duanya mati dlm keadaan beriman.

ALLAH S.W.T menyuruh malaikat Ridhwan membawa org yg taat kpd ALLAH ke syurga dan memuliakannya dgn firman ALLAH "Aku merelakan dia".

kwmudian ALLAH memerintahkan kpd malaikat Zabaniyah membawa yg seorang lagi ke neraka dan menyiksa dia dgn siksa yg amat pedih. firman ALLAH"sesungguhnya org ini ialah peminum arak".

org yg taat ini sangat gembira kerana dia telah dpt masuk ke dlm syurga dgn rahmat ALLAH. apabila org itu hendak menjejakkan kaki ke dlm syurga, dia mendengar suara sahabatnya tadi berkata" wahai sahabatku, kasihanilah aku dan berikanlah aku pertolongan"

apabilaorg itu mendengar rayuan sahabatnya maka dia tidak mahu masuk ke dlm syurga, malaikay Ridhwan berkata kpdnya"masuklah kamu ke dlm syurga dgn rahmat ALLAH"

org itu berkata"aku tidak mahu masuk ke syurga,bawalah aku ke neraka."

malaikat Ridhwan berkata"aku tidak dpt membawa kamu ke neraka kerana ALLAH telah memerintahkan aku membawa kamu ke dlm syurga dan melayani kamu."

org itu berkata "aku tidak mahu masuk ke syurga dan tidak mahu layananmu itu."

setelah itu kedengaran suara yg berkata "wahai Ridhwan aku maha mengetahui apa2 yg ada dlm dirinya, namun tanyalah dgn sendiri kpdnya dgn demikian kamu akan tahu sebabnya."

lalu malaikat Ridhwan pun bertanya" kenapa kamu tidak mahu masuk ke dlnm syurga dan kenapa kamu hendak masuk ke neraka?."

org itu berkata"aku tidak mahu masuk ke syurga kerana sahabatku yg derhaka kpd ALLAH telah diputuskan masuk ke neraka. dahulunya aku dan dia adalah bersahabat di dunia, dia telah meminta bantuan darikusupaya selamatkannya dr api neraka. oleh kerana aku tiada kuasa berbuat demikian, maka aku fikir lebih baik aku masuk ke neraka supaya sama2 disiksa di dlm neraka".

kemudian kedengaran suara ALLAH bernaksud" wahai hambaku, kamu dgn kelemahanmu tidak suka melihat sahabatmu itu masuk ke dlm neraka kerana dia telah berkenalan dgnmu hanya sebentar dan dia pun mengetahuimu dan menemanimu hanya beberapa hari sahaja, maka bagaimanakah aku merelekan hambaku masuk ke neraka sedangkan kamu telah mengetahui aku selama umurmu dan menjadikan aku sebagai tuhanmu selama 70 tahun. oleh itu pergilah kamu ke syurga bersama dia dan aku mengampunkan dosanya dan aku serahkan dia kpd kamu.."



**Ku menyayangimu sahabat.....

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds