~HeBaTnYa DiRimu..!~

KAIN SELENDANG UMAR MEMADAM KEBAKARAN DGN IZIN ALLAH

para sahabat Rasulullah s.a.w. yg mendapat bimbingan terus dr baginda mendapat kelebihan. pada zaman khalifah Umar Al-khatab sering terjadi kebakaran yg memusnahkan banyak harta benda. umat islam membuat adian kpd khalifah mengenai kebakaran itu.

kerana aduan itu serius, khalifah Umar tidak mahu mengecewakan pd org yg mengadu. maka Umar membuka serban yg dililit di bahunya dan diberikan kpd pembantunya. Umar berkata "sila ambil selendang ini . apabila ada kebakaran maka letakkan selendang ini di muka mu sambil berkata 'wahai api! ini selendang Umar Al-Khatab' , semoga api itu akan padam ketika itu juga.

pembantu umar itu pun menerima selendang dgn yakin dan tidak bertanya apa2 lagi kpd Umar. tidak berapa lama kemudian,terjadilah kebakaran besar yg menggoncangkan umat islam. pembantu Umar yg diberi amanah itu berlari ke tempat kebakaran, pembantu itu meletakkan selendang Umar bin AL-khatab di matanya dan berkata "wahai api! ini selendang Umar bin AL-Khatab", ketika itu juga api padam dgn serta merta. maka terhindarlah umat islam dr kemusnahan yg besar.

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds