~BiLa si keCiL beRkaTa-KaTa...~

dlm sebuah riwayat menyatakan bahawa ada seorang lelaki tua sedang berjalan-jalan di tepi sungai. semasa dia berjalan-jalan, dia ternampak seorang anak kecil sedang menangis sambil mengambil air wudhuk.

apabila orang tua itu melihat anak kecil itu menangis, diapun bertanya"wahai anak kecil kenapa kau menangis?

anak kecil itu berkata"wahai pak cik, saya telah membaca al-quran sehingga sampai ke satu ayat yg berbunyi 'wahai org2 yg beriman, jagalah olehmu akan dirimu'. saya menangis sebab saya takut akan dimasukkan ke dlm neraka".

org tua itu berkata" wahai anak kecil, janganlah kamu takut sesungguhnya kamu terpelihara dan tidak akan dimasukkan ke dlm neraka."

anak kecil itu berkata "wahai pak cik, pak cik adalah org yg berakal, tidakkah pak cik melihat org yg menyalakan api maka yg pertama sekali mereka akan meletakkan ranting2 kayu yg kecil dahulu kemudian baru mereka meletakkan kayu yg besar. jadi tentulah saya yg kecil ini yg akan dibakar sebelum org dewasa."

org tua itu berkata sambil menangis" sesungguhnya anak kecil ini lebih takut akan neraka berbanding dengan org dewasa, maka bagaimana keadaan kami nanti?."

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds