~Pimpiniku....~

5 november 2009_00:20

Di wad Dahlia, kelihatan seorang gadis memusingkan badannya ke kiri, kanan, kiri, kanan, dan kiri kembali silih berganti. Liat sekali matanya lelep. Kepenatan bertarung dengan kesakitan siang tadi tidak dapat membantu melenakan gadis itu. kelihatan sorotan mata simpati seorang doktor memerhatikan dari jauh, tanpa disedari empunya jasad.

'Semoga dirimu terus tabah berjuang melawan dugaan hadiah dari Rabb..!

Beep.. Telefon bimbit Humaira' bergetar menandakan ada mesej masuk.
'Sape agaknye..' detik gadis itu di dalam hati lantas mengambil alat komunikasi di sebelah perbaringannya itu.

" Assalamu'alaikum...
Hari ini hari lahirmu,
hari ini bertambah lagi usiamu,
hari ini bertambah jua tanggungjawabmu,
hari ini akan menjadikan dirimu lebih matang
dek ujian yang akan mendatang..
Hari ini akan menjadi saksi ketabahan dirimu
dilambung onak & duri..
Hari ini Allah telah memendekkan lg jarakmu dengan-Nya..
Semakin berkurang tempoh untuk beramal,
semakin kubur mempersiap tempat untukmu..
Semakin bersedia malaikat maut datang menjemput,
semakin dekat masa amalan dapat dihitung dan
semakin hampir haruman FIRDAUSI @ azabnya JAHANAM..

Eid milad sa'id ya ukhti..
Kullu am waantum bikhair..
Salam sayang untuk akak tersayang..(n_~)"

Tanpa disedari, setitik mutiara jernih mengalir dari mata bundarnya. Ya Illahi.. Maafkan diri ini kerna selalu lalai dan leka dalam mengingati-Mu.. Ku mendambakan cinta_Mu Rabbi..

Jari-jemari pantas menari berlantaikan papan kekunci telefon bimbit.
"Thanks sayang.. Tapi birthday akak esok.. Awalnye wish.. Anyway, thanks again.. Terharu sangat ifah ingat akak.. Doakan akak cepat sihat ye dik.."

"Takpe akak, wish paling awal n paling last, amek berkat.. Hehe.." Balasan diterima.

'0o, ade jugak macam tu ye..' Dia bermonolog sendiri. Humaira' tersenyum sendirian apabila ucapan paling awal itu terbongkar, tersilap tarikh rupanya..! (^_^)>

'Esok sang rembulan 6 November bakal muncul. Bersediakah aku untuk melangkah ke umur baru seperti sahabat-sahabat yang lain..? Bolehkah aku matangkan diriku, pemikiranku, tindakanku, emosiku, dan lain-lain urusanku duniawi+ukhrawiku..? Amanah-Mu yang disandarkan pada khalifah kerdil ini? Allahu Rabbi.. IhdinassirotolmustaQim...

Bila azan Maghrib esok dikumandangkan, maka genaplah 20 tahun jasad, ruh, nyawa dan jiwa ini dipinjamkan padaku. Apakah yang telah aku perbuat selama ini..? Mujahidah solehahkah aku..? Ya Rabbi.. Pimpiniku.. Bantuku ke jalan yang Engkau redhai.. Bantuku ke jalan-Mu, pimpiniku mengenali Islam supaya dapat ku gapai tahap Muslimah sejati secara totalnya.

Ku rindukan-Mu.. Ku impikan saat bertemu-Mu.. Ingin sekali hamba yang hina dan penuh dosa ini tergolong dalam golongan yang bakal disapa-Mu dengan Salam di akhirat kelak. Benci, takut, gerun sekali untuk dimasukkan ke dalam golongan yang dibenci-Mu di akhirat sana, yang tidak sudi pun untuk Kau melihat mereka. Na'uzubillah Ya Allah.. Astaghfirullahal 'azim..'

Linangan mutiara suci mengalir seiring dengan doa yang meniti di bibir mungil itu. Akhirnya, dia terlena jua dalam perasaan rindu yang membuak-buak pada Sang Kekasih.

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds