~ NexT LiFe cHaPteR~

Jam menunjukkan angka 3 pagi. Tanpa disedari, dirinya telah dihanyutkan maya. Asyik sekali meng’up-date’ blog. Kesempatan sekaligus diambil untuk mengintai dan mengutip cebisan-cebisan ilmu dari blogger-blogger yang bukan calang-calang latar belakangnya. Jam masih setia membilang detik waktu kehidupan. 4pagi. Teman sekamar mula menunjukkan gaya mahu bangkit dari lenanya.

“Tak tido lagi ke dari tadi?” Pelik Binti Ajaib, sahabat bertanya tatkala melihat diri asyik dengan computer riba.

Humaira’ cuma membalas dengan senyuman dan gelengan. Lupa sahabatnya rabun, dia lantas menjawab

“Mm bl0m tid0 lagi.. Tapi da ngant0k niy..”

Selang beberape ketika, masing-masing hanyut dalam dunia tersendiri. Sahabat tenggelam dalam pengabdian pada Rabbul Jalil, manakala Khazinatul Humaira mula bersiap memulakan pelayaran di alam mimpi bersama Sang Kekasih yang amat dirindui.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


19 November 2009_08:27 a.m.


‘Sejuknye..’ Humaira’ menarik selimut dan memeluk tubuhnya mencari sisa-sisa kehangatan yang masih berbaki.

“Bangun3.. Kesian dy sejuk.. FaQihah nak jemur baju ni, tk0t tak sempat kering lak ti.. Bg0nla, da pagi..” FaQihah menyapa dengan senyuman.

“Bahagieny.. Bg0n je dari tit0w terus dapat senyuman manis sahabat.. FaQihah tak sejuk ke?” Humaira’ menyapa temannya dengan senyuman berbalas soalan.

“Mane nak sejuk, kite da ulang-alik sane sini wat keje. Kal0 tid0 memangla, rase
sejuuuukk sangat, kan..? Hehe tula, lain kali bg0n awal cket ye anak dare..”

Humaira’ cuma tersenyum melihat sahabatnya mengadap bekas sambal untuk diratah. Sarapan. Kalaulah mampu diri ini melanggar Sunnatullah, pasti akan selalu sianglah kehidupanku. Tanpa tidur. Tapi, siapakah kita untuk melanggar ‘Law 0f Nature’..? Besar sangatkah diri? Tinggi sangatkah pangkatmu wahai sang hamba? Cukup lumayankah imbuhanmu? Mampu menandingi lautan rezeki-Nya..?


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


12:30 p.m.

‘Sakitnye.. Lenguh-lenguh rase urat ngan 0t0t niy d0k angkut barang. Ya Allah, Quatkan aku untuk terus menggunakan anggota pinjaman-Mu dengan semaksimum mungkin. Sibukkan diri ini mengingati-Mu agar tak terase kesakitan yang menjalar Ya Rabbi..

“G cyap2 g, ti nak g KOS anta MC, g KOM tolong antakan buku k.Hawa pinjam, 1:30 da nak g terminal, kul 2:00 da nak nek bas..” FaQihah selaku pembantu peribadi menyusun jadual buat Humaira’.

“Sejuklaa sayang..” Humaira’ tersengih malas.
“Mmm kal0 tak sempat, kite tuk0 tiket jela, balik kul 3p.m..”

“Eh, mane bley..! Nanti kene beli baru, burn tiket tu. Lainla kal0 bas tak lepas lagi, bolehla tuk0..”

“Mm takpela, tawakkal tu alallah.. Pape pun, nak kne slesaikan sume niy dulu.. Amanah..” Humaira’ membalas yakin.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


‘Alamak, da kul 1 lbey, cmne niy.. Hancus plan nak nek shuttle kul 1 g K0S ngan KOM.. Mm aku pasrah, tawakkal, berserah, InsyaAllah Yang Maha Mengatur akan tunjukkan jalan buat hamba-hamba-Nya yang pasrah.’

Semasa sedang bersiap-siap, FaQihah memberi khabaran gembira yang dy telah meminta jasa baik dari Kak Aina, naQibah HalaQahnya untuk menyampaikan Medical Certificate itu pada yang berhak. Kebetulan pelajar tahun3 jurusan Sains bakal menghadapi peperangan di Dewan Peperiksaan Kuliyyah 0f Science (KOS) pada petang itu.

‘Alhamdulillah, terlangsai 1amanah..’

Beeepp..!!

Telefon bimbit FaQihah berbunyi. Mesej daripada seorang kakak jurusan perubatan dibaca. Ajakan untuk menjadi committee pada program “ Campus Da’wah Project” semester depan.

‘Alhamdulillah.. Peluang menyibukkan diri.. Moge ingatanku tak dihanyutkan lagi, nk
cbukkan dri scbuk2nye..!!’


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Perjalanan pulang Humaira' diceriakan gelagat se0rang adik kecil, licin kepalanya.. Mulutny ramah bertanya itu ini pada sang ayah.. Ayahnya pula tidak l0kek memberi inf0rmasi yang diperlukan anak.. Riuh rendah adik kecil itu.. Sekali sekala dia menjenguk pada Humaira' yang berada di belakang tempat duduknya.. Humaira' tersenyum.. Anak kecil kemalu-maluan..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Humaira' menghalakan pandangan ke luar tingkap.. K0nsentrasinya pada skrin k0mputer riba terganggu.. Dedaunan pep0h0n menunjukkan angin begitu quat di luar sana.. Waktu itu adalah musim angin quat melanda negeri pantai timur.. Badai mengam0k menghempaskan diri di dada pantai, tinggi benar.. Seakan-akan air laut berganda-ganda banyaknya..

Sepanjang perjalanan, gerimis turun tanpa henti.. Adakalanya lebat mencurah-curah, adakalanya hanya gerimis kecil yang diturunkan-Nya dari awan yang mengandung.. Gerun dirinya terase.. Perlahan hati kecilnya berd0a m0h0n belas dan bersyukur atas nikmat dan rahmat..

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sedang bas menelusuri jalan, mata bundar menangkap pemandangan indah. Rumah Allah, masjid besar Geliga.. Tanpa sedar mutiara jernih mengalir deras di pipinya. Hangat.. Ada kisah terindah di sebalik segalanya.. Dalam diam hatinya berd0a..

"Tenangkan hamba-Mu ya RAbB.. Ku wndukn-Mu, teramat3!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Di pertengahan jalan, bas sani dan sP bumi, bagaikan berlumba-lumba untuk sampai ke destinasi, k.T.. Hati kecil berd0a tanpa henti, m0ge selamat semuany.. Syukran kathir buat mujahid dan faQihah untuk d0a kalian.. Pandangan Khazinatul Humaira' terus melekat pada fen0mena alam..

Sang gel0mbang terus-terusan menghempas pepasir pantai, bagai melepas geram pada manusia yang kian alpa, leka mencemarkan tanah kelahiran.. DunYa, anugerah, pinjaman dr iLLahI.. Bumi menangis seakan tak mampu lagi menampung ker0sakan dan kemaksiatan makhluk bername an-nas.. Bagaimana kte..?

0 Comments:

Post a Comment



~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ C.i.N.t.a...c.U.m.A...B.u.A.t..-.N.y.A ~

~ f0fuLaR ke ~

Blogger Template by Blogcrowds